Ur barnamun...

Av små barn får man höra sanningen sägs det ju, så jag tänkte bjuda på några citat ur vardagen med de små ädelstenarna här hemma! Håll till godo;

-"Hejda dig... jag sa HEJDA DIG....." vrålar liten när man ska borsta ur hennes toviga hår på mornarna. ( hennes pappa använder samma uttryck, dock inte när han kammar håret då det inte finns lika mycket av den varan på hans huvud!)

-"Mamma, vet du att kärleken är det djupaste som finns...." (sade sonen sådär helt apropå när vi käkade lunch tidigare idag! Sen var det lixom inget mer med det, jag funderar fortfarande på var han hört det!)

-" Så tar vi & sänker vi tonen litegrann, tack!" (sagt av liten när brorsan hennes vart arg på henne & höjde rösten!)

Sonen: -"Mamma, när kläcks äggen?"
Jag: -" Vilka ägg?"
Sonen: Meeeeen, när man är en liten tjej så har man ju frön i magen som ska bli bebisar....."
Jag: "Jaahaaaa???"
Sonen: -"...men först blir dem ju ägg, vet du väl?"
Jag: -" Eeeh, jaha....." *fattar ingenting*
Sonen: -" Ja (irriterat), och sen, sen när tjejerna ska bli mamma - när de är stora förstås - då kläcks ju äggen så bebisarna kan komma ut, men hur vet man att det är dax för dem att kläckas?

Vad f*n svarar man på det???? (vet inte riktigt var han fått sin biologi info ifrån...) 

De satt & pratade om vad de skulle bli när de blir stora och disskussionen var ganska intressant:
Stor: -" När jag blir stor så ska jag bli polis som K. (en vän till familjen som även är sonens stora idol eftersom han är polis "på riktigt"! *ler*)
Liten: - "Wow, då får du åka i en riktig polisbil! *imponerad av tanken*
Stor:- Ja! *stolt* Fast om jag inte orkar jaga bovar hela dagarna så kan jag bli brandman oxå för då kan jag rädda barn som fastnar innanför elden & det är farligt - då blir jag nästan som en superhjälte! 
Liten:- " Mmmmmmm..., men då måste du ha en stor vattenslang så du kan släcka elden, eller?
Stor: -Det vet jag väl, men på riktigt vill jag nog bli cowboy, egentligen!?! Vad ska du bli när du blir stor då?
Liten: -Jag ska bli sjöjungfru så jag får simma i havet hela tiden & vara kär i prins Erik! *drömmande*
Stor: - MEH, det kan du ju inte -  du har ju inga fenor, juuuu....
Liten: - Inte ännu, men om de inte växt ut tills jag blir stor så måste jag säga till sjöhäxan att hon förtrollar så min ben blir fenor.....

Jag hoppas att de får en liiiite mer verklighetsförankrad tillvaro när det är dax att välja yrke framöver, men det är kul att höra hur de resonerar!

Jag avslutar med en bild på huvudpersonerna i detta inlägg, tagen förra sommaren på en liten camping strax utanför Borås. Så här ser de ut våra små ädelstenar:


Sweet dreams!
//Tinna

Kommentarer
Postat av: Mi

Haha, tack för några goda skratt. Dom är för härliga dom små liven. :)

2008-08-07 @ 16:54:26
URL: http://mmems.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0