Söndag & christmas check up!

Idag vaknade man av att stor kom & frågade vad klockan var och om det var ok att han öppnade sitt paketkalenderpaket. Eftersom uret visade på halv 7 så sa jag okej och han vart överlycklig över boken som var i hans paket idag. Det är som en pysselbok där man jobbar med att lära sig olika bokstäver och fyller i de bokstäver som saknas i olika ord. Sen är det bilder på saker och ett antal rutor inunder där man ska skriva in de bokstäver som bildar ordet. Han drog in i sitt rum & började pyssla samtidigt som han smågnolar på "the Hampster dance"!!! (se förra inlägget!) Med andra ord så var han ganska harmonisk i sinnet - han är en charmig unge vår lille kille!
Liten höll på att svimma av lycka när det visade sig att hennes paket innehöll en Disney DVD med 4 sagor om prinsessorna Ariel, Belle, Askungen & Jasmin. Hon hade inte den innan & ville snabbt äta frulle så hon kunde få kolla på sin film sen. Med facit i hand kan jag väl erkänna att den filmen har gått i DVD:n i tre omgångar idag! Hon älskar den, men å andra sidan så får allt som handlar om prinsessor det att glittra i ögonen på henne. Hon är 4 år och ska bli sjöjungfru när hon blir stor!!! *Lycka till!*

Vi har i alla fall hunnit med en hel del annat under dagen som gått bortsett från ett evigt prinsessfilmtittande! Lussekatterna är klara & ligger i frysen för kommande behov -och jösses vad bra de blev, jag tror banne mig att jag fick till den mest perfekta degen nånsin idag! *lite stolt* 
Pepparkaksdegen jag gjorde i fredax är i stort sett helt slut, har bara sparat en bit så knattarna kan baka lite i veckan om de känner för det nån dag.
Alla julkort är skickade så även samtliga inbjudningar till stors kalas (tre kalas på tre dagar!) som går av stapeln sista helgen innan jul.
Inbjudningarna till klasskompisarna står på hallbyrån ihop med en tejprulle så gissa vad jag ska göra när jag släppt av sonen i gympasalen imorgon!? Just det, jag ska kila bort till deras kapprum & tejpa upp inbjudningarna på alla killars platser så de hittar dem direkt när de kommer från gympalektionen!
Om alla ungar kan komma blir det 17 stycken! *Puh!* Tur att vi har bokat Monkey Town för det äventyret - slippa fixa mat & disk, underhållning & lekar. Det mest perfekta stället för kalas!
Paketet till Munktorp med lille A:s kalenderpaket som glömdes kvar förra helgen skickades idag eftersom vi legat sjuka & inte kunnat få iväg det tidigare i veckan tyvärr.
Julklappen till barnens farfar i Ljusdal är skickad så även julhälsningen till vännen i Los Angeles.

Sambon var även iväg och shoppade alla grejjor vi kommer att behöva till nästa helgs godistillverkning, mycket choklad vart det! Huvudsaken är ju, som alltid, att nougaten är inköpt - och gärna "lite" mer än man egentligen behöver!! *hehehe...*
VI hann även med att få till ett fint pepparkakshus av delarna som jag köpte för ett par dagar sen, så nu har vi 2 stycken mästerverk som står här hemma & väntar på att bli kraschade & uppätna av ett gäng små knattar på julgransplundringen i januari! Det de gjorde igår står på hedersplatsen i köket så vi ser det så fort vi går ut där & det vi gjorde idag bestämde de att de ville ha i bokhyllan intill stors fina julljus som han gjort själv i skolan! Julpyntandet börjar komma krypande, men inte mig emot så länge det inte är porslinstomtarna vi pratar om.
De FÅR INTE tas fram förrän efter att vi firat stors födelsedag. Så är det bara - kalas för honom först, sen tomteinvasion i hela huset!!! Var sak måste ha sin tid - ordning & reda!

Jag har även plockat fram deras luciatågsgrejjor eftersom de ska på julfest här på området imorgon kväll, men tyvärr missar jag det eftersom jag jobbar kväll, men sambon har lovat att filma när de lussar så jag får se det i efterhand.

De sista julklapparna som var inköpta är nu inslagna oxå så nu ska jag & stor iväg nån dag & fixa varsin julklapp till sambon sen är det helt klart vad gäller julklappar. *skönt*

Nu ska jag ta vetekudden med mig & slänga mig i soffan & kolla på nån bra film innan jag somnar - har en minst sagt hektist vecka framför mig med fullbokad almanacka varenda dag. Startar imorgon med utvecklingssamtal på dagis, sen är det städning av hemmet som ska göras, baka till kalasen om 2 veckor, och på torsdag är det luciatåg på dagis klockan 07.00 *gääääsp!*

Hela helgen är vikt åt julgodisfabriken som öppnar på lördag morgon & inte stänger förrän den sista nougaten är uppäten nån gång framåt söndag eftermiddag/kväll!!!
Julgottebordet  är det viktigaste för mig på julbordet och det som tar enskilt mest tid i anspråk när det gäller förberedelserna. Övrig julmat köper vi typ 22:a & sen är det lite småpyssel med griljering och sånt dan före dan, men mer ambitiöst än så blir det inte! *skönt att slippa alla "måsten" när det gäller såna förberedelser*

Kram från en som aldrig skulle drömma om att rulla hemgjorda köttbullar bara för att det är jul - det gör jag ju aldrig annars så varför i helv%¤#e ska jag göra det när det är så mycket annan mat som måste fixas samtidigt.
No thanx!
//Tinna

Kommentarer
Postat av: Linda

Jag tänkte kolla upp lite nya julbaksrecept som tryffel (med baileys... hehe... ) och kola och lite annat... så tar jag med grejer till det! =) Kraaaam

2008-12-08 @ 23:14:47
URL: http://paivys.blogg.se/
Postat av: Elisabet Gustafsson

KUl att läsa om dina och familjens julbestyr!

Kramis Elisabet G

2009-01-13 @ 22:31:35
URL: http://elisabet-gustafsson.bloggain.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0