Julgodisfabriken har öppnat...

...och den är nog öppen under kommande vecka oxå, för än är inte nougaten slut!
Igår började vi & hann få klart ischoklad (naturligtvis med nougat i - annars smakar den UÄÄÄÄCK!), sen vart det en hel del marsipangodis som de små knåpade ihop med hjälp av snälla moster Linda & Emelie gjorde kola på löpande band. En hel drös med mozartkulor hann vi oxå med så undertecknad tillbringade en stor del av kvällen efter att knattarna somnat med att doppa godis i choklad & sen, när de stelnat, packa in allt i burkar som nu fyller frys & kyl. Det vart även en hel del med krispiga nougatgodisar & ekollon av marsipan.

Idag fortsatte pysslandet under eftermiddagen när de små bakade peppisar av den sista degen som vart kvar sen förra helgen. Emelie kom idag igen & laddade snabbt igång med att koka ihop ytterligare en sats med den underbara kolan som hon hade tagit med receptet på. Själv fixade jag ekollon av marsipan & ingefärs- & kokostryffel. Vi gjorde ännu mera mozartkulor & en hel massa mer av de goda krispiga nougatgodisarna. *duktiga vi varit!*

Imorgon, måndag, startar julpysslet här hemma då jag & knattarna ska fixa apelsiner med kryddnejlikor på i fina mönster. *luktar gott* Sen blir det lite blandat pyssel såsom klippa & klistra en by med hus & figurer som tidigare beställts från bokklubben, vi kommer även att göra lite smått & gott som ska bli julklappar till dagis & alla i familjen som kommer på julafton! Jag hoppas hinna med att koka ihop lite tryffel med vit choklad i oxå annars får det bli senare i veckan. Resten av veckan blir det till att baka inför helgens kalas då stor fyller 6 år. Lite shopping kommer vi att hinna med oxå - det finns ju en del småsaker som "måste" inhandlas under kommande vecka.

I övrigt blir det som vanligt rätt lugnt & harmoniskt - julfriden har lagt sig som ett varmt snötäcke över mig och ikväll får det nog banne mig bli lite glögg. *saknar den doften!*

Jag har fått ett par "tidiga julklappar" redan, nämligen julskivan med Sanna, Sonja Aldén & Shirley Clamp - har spelat den hela dagen idag. *julstämning i kubik!*
En annan favorit är ju sen länge Leona Lewis & idag fick jag hennes nya cd "Spirit".
Även min stora idol Jonas Gardells DVD "Väckelsemötet" landade i min samling så jag hoppas kunna klämma in lite filmtid under kommande vecka!
Dessutom fick jag "Sunes jul" på DVD av "en person jag känner" som Maggan på jobbet brukar säga, *garvar* även den ska jag kolla på snarast. *bästa julkalendern!*

Nu väntar kvällsmat & sagoläsning för de små - just nu håller vi på att ta oss igenom första boken om Sune & ungarna bara älskar den. Ett kapitel varje kväll gör att den räcker lääääänge. (har ca hälften av böckerna i hyllan så vi kan fortsätta följa Sune ett tag till!)

Ta det nu lugnt så här veckan före - så ni orkar med den underbara julveckan!
//Tinna

Ps. Bara 5 dagar kvar att jobba sen blir det jullov!

Kommentarer
Postat av: Jorma

Duktiga ni varit. Hoppas på lite snaskande under veckan som kommer :) Ses i morron bitte! Kram!

2008-12-14 @ 21:10:18
URL: http://jormastic.blogspot.com
Postat av: Alina

jättesöt blogg!!

2008-12-14 @ 21:15:24
URL: http://emmiealina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0